• queenelin

Vill ha en lång vigselakt vid borgelig vigsel

Hej!

Jag undrar hur ni andra gör för att fylla ut er vigselakt vid borgerlig vigsel? Jag skulle vilja att den tog lite tid på sig och inte var över på tre minuter som vissa vänners har varit. Vid kyrkliga vigsal är det ju många vackra ord och kanske lite musikinslag och dylikt. Jag vill ha likadant, fast utan inslaget av Gud då varken jag eller min tilltänkte är troende.

Är det upp till vigselförättaren att hålla ett längre tal eller ska brudparet skriva vad som ska sägas? Visst kan man lägga in inslag av dikter och musik och så, men om man inte har så många musikaliska vänner och inte hade tänkt ha något band, hur gör man då?

Berätta gärna hur ni löst er vigselakt så att den tar tid på sig och man hinner njuta ordentligt!

• Svar på tråden Vill ha en lång vigselakt vid borgelig vigsel
  • Mia4

Jag är också nyfiken på detta! Hoppas att någon kan dela med sig av lite tips på en längre vigselakt.

• Fröken T

Bara man hittar en vigselförrättare som är öppen för andra vigselakter än standard så kan man ju fylla den med vad man vill.

Vad som ska sägas och av vem får man ju då komma överens om med vigselförrättaren. Om man inte har musikaliska vänner så får kan man ju anlita en musiker... Det kommer nog vi göra.

• Etheleglin

Prata med vigselförrättaren, inte alla vill bistå vid längre ceremonier.

Våran vigselakt (borgerlig) kommer ta kring 20 min. Vi har skrivit allt. Vigselförrättaren får inte betalt för att göra det åt er (de får liksom väldigt lite betalt från kommunen från första början). Det vi har lagt in följer en kyrklig vigsels upplägg, men istället texter som är viktiga för oss, solospel istället för psalmer osv. Vi har även skrivit egna löften där de juridiskt bindande delarna finns med.

Skriv själva! 

• ClaraH

Jag tänkte att min moster ska läsa en text och sedan kommer kanske ett par vänner att sjunga. Sedan kan man ju ha lite prat runt omkring om vad äktenskapet betyder osv. Det kan man nog skriva själv hoppas jag. I vårt fall är det en vän till oss som håller i vigseln så vi har nog rätt så stor valfrihet tror jag.

• Jeanette G

Jag hänger också på här då vi ska ha borgerlig vigsel. Men ett par minuter och sen är det slut känns lite tråkigt.

Men ja, jag vet inte vad man ska fylla upp tiden med. Dikter finns ju. Ni kanske vet nån dikt som ni tycker om och som ni tycker passar. Man kan ju skriva nån liten kärleksförklaring till varandra som man läser upp kanske? Fråga runt bland vänner och bekanta om dom vet nån som är bra på sång och gitarr eller nåt.

Ja, jag har nog inte så mycket bra tips. Vi vet inte ens själva vad vi ska hitte på. Ingen av oss är så mycket för dikter eller bra på att skriva kärleksförklaringar. Och musik vet jag inte hur bra det funkar utomhus.

Gud, jag hoppas verkligen vi får en bra vigselförättare! Nån som är öppen för lite annat och har humor. Vad gör man annars? Byter datum?

• dreams come true

Vi ska också ha en borglig vigsel, utomhus. Det är lite knepigt det där. Men jag tror att vi börjar att hitta vår lösning nu i alla fall.
    Vi kommer ha sambons syster som spelar tvärflöjt, och förhoppningsvis kan vi lösa så att manskören ställer upp och sjunger. Tror det kommer blir SÅ maffigt. Sedan tänker vi att man har lite extra texter, dikter osv. Har ännu ingfa förslag på texter och så, så om ni andra har, dela gärna med er!
    Vi kommer antagligen börja med Ronja rövardotter
    ">

Till en början med manskören, och sedan vid vår "inmarch" går den över till flöjtspel. Jag tror att det blir riktigt bra!
    I övrigt så vet jag inte riktigt, vi är lite inne på Metallicas Nothing else matters, men då känns det ju verkligen som att man ska ha elgitarr, och då blir det ju lite extra styr med det, plus att det inte riktigt går ihop med Ronja-sången.

Svar på tråden Vill ha en lång vigselakt vid borgelig vigsel